Boring, gjenging, kapping og sliping Boring, gjenging, kapping og sliping Boring, gjenging, kapping og sliping
Festemidler Festemidler Festemidler
Elektro Elektro Elektro
Kjemi Kjemi Kjemi
Sveis, gass og lodding Sveis, gass og lodding Sveis, gass og lodding
Bilrekvisita og cargo Bilrekvisita og cargo Bilrekvisita og cargo
Innredning og lagersystemer Innredning og lagersystemer Innredning og lagersystemer
Klær, sko og verneutstyr Klær, sko og verneutstyr
Håndverktøy Håndverktøy Håndverktøy
Maskiner Maskiner Maskiner
Papir, Vaskeartikler og Kantine Papir, Vaskeartikler og Kantine Papir, Vaskeartikler og Kantine
Verkstedutstyr Verkstedutstyr
Slanger, kuplinger og tilbehør Slanger, kuplinger og tilbehør Slanger, kuplinger og tilbehør
Bygg og anlegg Bygg og anlegg
Bilinnredning Bilinnredning Bilinnredning

Patentert skrue for vindusmontering ble salgssuksess på kort tid

Vaterskruen fra Würth har gitt Vindu Entreprenøren AS store besparelser i tid ved montering og utskifting av vinduer. Isolering og vindtetting utføres med godt resultat og raskere enn før. Her ser vi formann Vidar Sørbråten hos Vindu Entreprenøren (t.h.) sammen med produktsjef Rune Kalvik fra Würth Norge. Prosjektleder Kjetil Olsen (med ryggen til) er i ferd med å sette inn et vindu.

Den norskpatenterte vaterskruen for vindusmontering er blitt enda bedre. Den har allerede fått femteplass i Würth Norges utvalg av 2 500 treskruer.

I august 2013 lanserte Würth Norge en norskutviklet, patentert skrue for vindusmontering. Allerede samme høst viste det seg at produktet var en suksess, og halvannet år senere har skruen klart å plassere seg på femteplass i Würth Norges utvalg av 2 500 treskruer.
– Det forteller at dette var helt riktig produkt til rett tid, sier produktsjef Rune Kalvik hos Würth. Han kan ikke huske sist en skrue ble så populær så fort.

Det dreier seg om en vaterskrue som er utviklet av tømmermestrene Øyvind Brochmann og Paul Arne Nesbø med støtte fra Würth Norge. Vaterskruengjør vindusmonteringen enklere og gir bedre isolering og vindtetting.Den erstatter klosser og kiler og forenkler også bruk av bunnfyllingslister og fugemasser. Da blir det heller ingen kuldebro som ved bruk av klosser og kiler. Resultatet er rask og nøyaktig montering av vinduer og dører.

Det er åpenbart at dette budskapet er nådd fram til norske entreprenører og byggmestere. De har sett at mens vinduer er blitt stadig bedre, har monteringen fortsatt hatt store svakheter. Derfor er det et betydelig framskritt med en metode der skruene sørger for at vinduet er i vater og lodd før innfesting. Nårvaterskruenstrammes mot vindusrammen med en justeringsnøkkel, står vinduet stødig mens det festes med andre skruer.
Nå er vaterskruen allerede blitt forbedret. Den nye vaterskruen har fått skarpere spiss, forbedret cutterskjær og fiberkutter i gjengene, som bidrar til lettere montering.

I tillegg er det kommet et nytt pipebits med magnet. Dette pipebitset er spesialdesignet for vaterskruen og gjør monteringen enklere enn noen gang. Vaterskruen har millimetermarkering, slik at det er enkelt å justere vater, høyde og lodd. Rune Kalvik sier at Brochmanns og Nesbøs oppfinnelse gjør vindusmonteringen raskere og gir færre tunge løft, fordi justeringen kan gjøres selv om vinduet står på plass.

Kontaktperson:
Produktsjef Rune Kalvik, telefon 464 01 207
E-post: rune.kalvik@wuerth.no

Mer om Würth
Würth er kjent som leverandør av blant annet festemateriell, håndverktøy, luft- og elektroverktøy, klær og verneutstyr og henvender seg i første rekke til profesjonelle kunder innen industri, bil- og karosseriverksteder samt håndverkere innen tre- og metallbearbeidelse.

350 selgere betjener over 40 000 kunder over hele Norge. Mange kunder behøver verktøy eller forbruksmateriell umiddelbart og kan ikke vente til selgeren kommer på besøk. Her spiller 46 butikker over hele landet og en svært brukervennlig nettbutikk en viktig rolle.
Totalt fører Würth Norge 20 000 varenumre, og butikkene lagerfører de 4 000—5 000 viktigste produktene. Butikkene er også kompetansesenter for lokale håndverkere og tilbyr kurs på en rekke områder. Ikke minst er det stor etterspørsel etter kurs i helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Dette er Würth-konsernet
Würth-konsernet er verdensledende på området verktøy og festemidler. Konsernet har over 66 000 medarbeidere i mer enn 415 selskaper i 84 land. Omsetningen i 2014 passerte for første gang 10 milliarder euro. Fra en sped begynnelse i 1945 er varesortimentet utviklet til over 150 000 produkter for bilbransje, håndverk og industri. Over 30 000 selgere har løpende kontakt med Würth-konsernets mer enn tre millioner kunder.

Se oversikt over våre butikker her.